Niechybna disruptive transformation: Co medycyna może nauczyć się od lotnictwa?
Pracując nad rolą danych w analizie zjawisk i procesów w ochronie zdrowia, ich jakością i wiarygodnością, natrafiłem na kapitalne narzędzie SkyDemon wizualizacji operacji lotniczych, agregujące wszystkie moje loty i prezentujące je w graficznej formie.
W czasie każdej operacji generowanych jest multum danych, sformalizowanych dokumentów, od planu lotu począwszy, przez obliczenia osiągów, czasy i punkty trasowe, parametry lotu, po dane telemetryczne lotu. Tylko niektóre z nich są obowiązkowo gromadzone, inne są potrzebne tylko do przygotowania, wykonania czy na koniec analizy operacji lotniczej. Nigdy jednak nie patrzyłem na nie całościowo, historycznie. Nie dostrzegałem nawet takiej potrzeby, wartości.
Aż tu niespodziewanie SkyDemon, firma dostarczające narzędzia nawigacyjne i planistyczne dla pilotów, opracował HeatMap, narzędzie służące agregacji danych telemetrycznych, które nie tylko zaspakaja swoistą ciekawość lotnika, ale także wskazuje na istotne cechy charakteryzujące moje loty, wcześniej nie w pełni uświadomione. Nie wspomnę, jakie znaczenie ma przy szkoleniu lotniczym, czy globalnej analizie ruchu.
Nie miałem w ogóle świadomości skali zgromadzonych danych, ich wartości. Tu na przykład możemy ocenić, że całkiem poprawnie, powtarzalnie kręcę wymagający krąg nadlotniskowy na moim macierzystym lotnisku EPBC, mam cztery ulubione trasy dolotowe, choć dwie z nich traktuję dość swobodnie, a wydłużony w pewnych sytuacjach czwarty zakręt na kierunku 1-0 lotniska mówi, że jest to miejsce, gdzie należy zachować szczególną uwagę. I słusznie!
Wyobraźmy sobie teraz, gdyby jakaś czarodziejska różdżka zebrała tak nasze osobiste dane medyczne, czy dane medyczne świadczeniodawcy, a może dane o peregrynacjach pacjentów w skali kraju i dokonała takiej syntezy! Taką analizę od SkyDemon otrzymałem on-the-house i to w ułamku sekundy. Jakże chciałbym tak poszerzyć świadomość sytuacyjną zarządzających systemem ochrony zdrowia. Bardzo!
Ale uświadommy sobie, że to się któregoś dnia stanie i będzie to równym zaskoczeniem dla systemu, jak dla mnie odkryciem było znalezienie HeatMap w moim electronic flight bag. Tyle, że ja wiem co z tym zrobić…
Alicja Skindzielewska przypomniała mi ostatnio moje pytanie z zajęć Executive SGH-WUM MBA w ochronie zdrowia „czym się medycyna różni od lotnictwa”. Nie powinna, a jednak wydaje się, że wciąż bardzo.